12 tips voor relaxed rijden

 






1. Warming-up
Ook al voel je je fit en is je motor in perfecte staat, het is belangrijk je de eerste kilometers van elke rit warm te rijden. Naast de veiligheidscheck van je motor voor elke start (remmen, lichten, water, ketting) is het belangrijk elke keer als je op je motor stapt weer die feeling te krijgen met de bijzondere rijdynamiek van je motor. Opstijgen, starten en vervolgens volgas je weekendtrip te rijden is absoluut uit den boze.

Begin elke rit voorzichtig, neem de wegsituatie goed in je op en let goed op de verkeersregels

 

 



2. Routineritjes kunnen veranderen
Je standaard rit over wegen die je op je duimpje kent is vaak een routinetrip waarbij je absoluut geen rekening houdt met verrassingen. Maar voorzichtig: ook op deze ritjes kan veel veranderen. Juist in het voorjaar en de herfst kunnen plattelandswegen door het landbouwverkeer grotendeels vervuild zijn. Dat kan gevaarlijke situaties met zich meebrengen, zoals het wegslippen van je achterband bij accelereren. Ook problemen met het wegdek, zoals wegwerkzaamheden en het onjuiste gebruik van bitumen (komt in Duitsland veel voor, maar ook op sommige plaatsen in Nederland!), kunnen je bij het cruisen op een bekende weg plotseling voor nare verrassingen doen staan.

Neem de situatie op bekende wegen voortdurend opnieuw in je op en ga niet constant aan je topsnelheid zitten


3. Afstand bewaren
Dan is er de vrijheid van weggebruik; iedereen mag zich op de weg begeven. Ook als een of andere motorrijder ons op de zenuwen werkt door constant op zijn rem te gaan staan, hij heeft net zoveel recht op bochten als wij. Daarom: cool bijven, afstand bewaren, rijden en laten rijden. Dus: niet gaan plakken als mensen voor je voortdurend remmen.
Te kort op iemand rijden is gevaarlijk, vooral in een groep. Een kleine remreactie van de voorrijder heeft vaak een overreactie van de achterste man tot gevolg, en voor je het weet zijn je remmen geblokkeerd en is het asfalt je eindstation.

Ontspannen volgen op veilige afstand, voorzichtig remmen en geen overtrokken reacties zorgen dat je buiten de gevarenzone blijft


4. Volgas voorbij scheuren
Je zit op je ideale lijn, volgas en gaat lekker met de stroom mee. Dom dat uitgerekend net na een bocht een koekblik zijn achterlichten laat zien. Stress! Volgas erop en eromheen natuurlijk. Fout! Plotseling kunnen er tegenliggers opduiken, of plotseling nader je een bocht. Volgas en wegscheuren bij tegenliggers of bij een inhaalverbod is niet alleen riskant, maar ook dom.

Veilig motorrijden betekent afwachten en je snelheid opnieuw opbouwen zodra de weg en de verkeersomstandigheden het toelaten

 



5. Opvallen en remklaar
Een verkeerde inschatting van de snelheid van het smalle motorrijderssilhouet is de hoofdreden. Houd er dus altijd rekening mee dat je om de een of andere reden niet gezien wordt. Wees altijd paraat om te remmen en neem niet zomaar voorrang. Opvallend rijgedrag vertonen wil nog wel eens helpen. Dat betekent op je rijstrook met licht aan een beetje zigzaggen om de aandacht te trekken. Positioneer jezelf zo dat je kunt anticiperen op de stroom verkeer voor je en achter je. De weg is breed voor een motorrijder vergeleken bij die van een auto. Als motorrijder heb je daarom diverse keuzes, veel meer dan een automobilist. Situatiebewustzijn, vaardigheden en onderkenning van de mogelijkheden van je motor zijn de sleutel voor veilig rijden bij elke snelheid.
Motorrijders zijn niet degenen die voor het gros van botsingen tussen auto's en motoren verantwoordelijk zijn. In bijna 70 procent van de gevallen ziet de automobilist een voorbij rijdende motor over het hoofd, het vaakst bij het inrijden van een weg waar de motor zich op bevindt of bij het afslaan naar links.

Bij twijfel liever een keer vaker voorrang verlenen dan één keer te weinig


6. Koste wat kost erachteraan
Vooral bij het rijden van je favoriete ritje kan het feit dat iemand jou inhaalt met zijn motor je ertoe verleiden je gas open te trekken en erachteraan te gaan. Of hem eens even wat te laten zien! Dit noem je ook wel competitief rijgedrag. Dergelijke wedstrijdjes hebben uiteraard op de openbare weg niets te zoeken. Daar schakelt men meestal net zolang door tot een van beiden onderuitgaat. Lol eraf natuurlijk. Daarom liever rustig je gas beheersen en relaxed je eigen stijl rijden. Bij het rijden in een groep kan het gebeuren dat men zich geleidelijk in het ritme van de voorrijder waagt en mee laat trekken. Maar voorzichtig: is voor de voorrijder inhalen nog veilig, voor de achterste rijder kan dit buitengewoon riskant zijn.

Ontspannen rijden in een groep betekent voor de enkeling: gezamenlijk onderweg, maar je eigen rit rijden


7. Slangenbezweerders
Een lange rij auto's beweegt zich langzaam door de bochten van je favoriete route. Ergerlijk! Gas erop, snel voorbij, het liefst drie in een keer tegelijk? Vergeet het maar! Afstanden tussen auto's kun je vaak heel slecht inschatten. Tegenliggers naderen sneller dan je denkt. Ook een bocht is er sneller dan verwacht. Strek je nek wat verder uit, adem een paar keer flink diep in, zodat je de gaten tussen de voertuigen beter kunt inschatten en dat opgejaagde gevoel kwijtraakt.

Stap voor stap is de beste manier voor ontspannen rijden op de weg


8. Snelheid
Eenzijdige ongelukken met tweewielers zijn vaak terug te voeren op een te hoge snelheid? Niet helemaal waar: het gaat om niet-aangepaste snelheid. Een klein maar belangrijk verschil, want wie kent alle bochten van deze wereld als zijn broekzak? Een verkeerde snelheid gezien de gegeven omstandigheden kan een kettingreactie van verkeerde beslissingen veroorzaken: na de schrikseconde, die meestal langer duurt dan je lief is, komt het paniekremmen, dat je motor letterlijk opricht en naar de rand van de bocht brengt. Aansluitend de angst om je motor nog verder over te hellen (maximaal 45 graden is mogelijk, de standaard rijder bereikt zo'n 17 graden), wat uiteindelijk in een crash ontaardt. Daarom altijd met aangepaste snelheid de bocht ingaan, voor de bocht gas terug, iets gas vasthouden en pas bij de exit van de bocht gasgeven.

Bij niet-overzichtelijke bochten extra snelheid terugnemen. De bocht kan een afnemende radius hebben


9. Lees de weg
Scan het wegoppervlak voortdurend af, omdat dit constant kan veranderen. Bij regen niet over wegmarkeringen rijden en gelijktijdig gas geven. Anders is de kans groot dat je onderuit gaat. Bitumenstrepen, die je ook als het nat is slecht ziet, kunnen bij hoge temperaturen (boven 23°) erg glad zijn en je uit koers brengen. Vooral het voorwiel kan daarbij uitbreken. Ook putdeksels en verschillende asfaltsoorten met verschillende gladheid en natuurlijk grind en kasseien kunnen een negatieve invloed op je grip uitoefenen.

De straat hoort een open boek voor je te zijn, maar dan moet je hem wel lezen!

 



10. Pauze
Motorrijden is topsport; het vereist intensieve lichamelijke arbeid, want het systeem mens en machine functioneert alleen door het gelijktijdig samenspel van handen, voeten en hoofd, dat gecoördineerd moet worden. Dat geldt vooral bij een weekendtrip of een vakantie. Dagelijks 200 kilometer op landweggetjes is meer dan genoeg, rond de 500 tot 700 kilometer op de snelweg de limiet.

Neem wat vaker een pauze. Dat helpt bij het opladen van de energie voor de volgende kilometers, waardoor je merkt dat je ineens veel soepeler rijdt

 



11. Aankleden, niet uitkleden
Bij tropische temperaturen zijn er beperkingen aan je motorkleding. Toch kun je ook bij hoge temperaturen ontspannen rijden, want moderne motorkleding zorgt voor goede ventilatie en biedt toch de nodige bescherming. De meeste kleding heeft bovendien een uitneembare binnenvoering voor koudere zomeravonden. Kunststof kleding is over het algemeen waterdicht, waardoor je geen aparte regenkleding nodig hebt. Ook als je een liefhebber bent van leer is het daarom handig een apart kunststoffen setje in huis te hebben. Een goede ventilatie van je helm zorgt voor een koel hoofd, waardoor je meer ontspannen kunt motorrijden. Heet of koud: voor de val der vallen is de juiste motorkleding maatstaf voor ontspannen en veilig rijden.

Zwembroek en badpak horen thuis op het strand, niet op je motor

 

 

 

 



12. Oefening baart kunst
Alleen in misdaadfilms is het slecht als iemand te veel weet. Voor motorrijders geldt: hoe meer ik weet, hoe beter kom ik op mijn motor uit de verf. Zo horen ontspanning en bezinning ook tot de basisdeugden van een motorrijder, naast rijvaardigheid en routine. Wil je van de ervaringen van anderen profiteren, volg dan een motorrijvaardigheidscursus. Een rijvaardigheidstraining kan verleerde vaardigheden weer tevoorschijn toveren en nieuwe vaardigheden aanleren.

Op de juiste manier remmen, bochten rijden op verschillende manieren, uitwijken, krappe slaloms rijden of defensief rijgedrag, je persoonlijke fitness voor een dynamisch en ontspannen motorseizoen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Bron: Institut für Zweiratsicherheit, Essen
Afbeeldingen: Joe Bar Team