Onderhoud en opslag van je motor tijdens de winter

 

 Eind oktober/begin november is een mooie tijd om de motor winterklaar te maken. Echt mooi weer komt er niet meer. De eerste nachtvorst dient zich aan en voordat je het weet wordt er gestrooid en dat is nooit best voor de motor, vooral voor de aluminium delen. Hieronder een aantal tips die je kunt gebruiken als je zelf de motor winterklaar maakt. Heb je een motor met kuip, haal deze er dan af bij het onderhoud. Er hoopt zich toch behoorlijk veel vuil op aan de binnenzijde en je kunt meteen het gedeelte dat normaal verborgen zit onder de kuip controleren op ongewone slijtage, scheurtjes in rubbers, beschadiging van het lakwerk etc.

Olie verversen
Bij de meeste motoren wordt de olie één keer per jaar ververst. Meestal niet omdat dat qua kilometers noodzakelijk is, maar meer omdat het verstandig is om olie niet al te lang in je motorblok te laten zitten. Tijdens het verbrandingsproces in je cilinders ontstaan er naast PK’s ook nog allerlei minder aantrekkelijke zaken, zoals zuren en verbrandingsresten. En als je dan je motor aan het eind van het seizoen zo wegzet, hebben vooral die zuren alle tijd om heel zachtjes aan het binnenste van je motorblok te knagen. Niet schrikbarend hard (er vallen niet meteen gaten in je carter), maar toch……….

 

Daarom is het verstandig om aan het eind van het seizoen de olie in je motor te verversen VOOR je hem in de winterstalling zet. Als je het zelf doet, dan eerst de motor warm draaien (laatste ritje voor de winterstop) en meteen daarna de olie eruit. Deze is dan mooi dun en dan lopen alle resten er goed uit. Ik zelf zet de opvangbak eronder, draai de plug eruit en laat hem dan rustig een paar uur staan. Je zult er verbaasd van staan, hoelang er nog olie uit blijft lopen.

 

Vervang ook altijd je oliefilter. Daar blijft tenslotte de meeste rommel achter. Kijk ook even naar je aftapplug. Vaak zijn deze voorzien van een magneet. De bedoeling is dat metalen deeltjes daaraan blijven hangen (alleen ijzer en staal, geen aluminium). Veeg dat magneetje altijd even schoon. En zie je dat er erg veel metalen deeltjes aan zitten, dan is het verstandig om eens te overleggen met je dealer, want dan kan het zijn dat er iets is dat extreem snel slijt. Misschien een lager dat niet lekker meer draait, maar in ieder geval reden voor onderzoek. Als je repareert voordat het echt stuk gaat, scheelt dat klauwen geld in vergelijking met de reparatiekosten nadat je motorblok echt de geest heeft gegeven.

 

Luchtfilter
Je luchtfilter hoeft niet jaarlijks te worden vervangen (hangt uiteraard wel af van het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt). Maar even schoonmaken is geen slecht plan. Als je er over nadenkt hoeveel kubieke meter lucht er per uur door dat filter gaat, dan kun je je voorstellen dat dit toch vervuiling oplevert. De standaard luchtfilters kun je het best even uitblazen (van binnen naar buiten, dus tegen de normale luchtstroomrichting in). Even een lapje door het filterhuis en dit klusje is geklaard.

 

Bougies
Ook de bougies kunnen langer als een seizoen mee (ook weer afhankelijk van het aantal kilometers). Maar het kan geen kwaad om ze er uit te draaien en even te bekijken. Van de kleur van de binnenzijde kun je een hoop wijzer worden. Mooi bruin = een goede verbranding en een goed afgesteld mengsel. Zwart = een te rijk mengsel, en heel licht = een te arm mengsel.

Te arm betekent bijna altijd een te warme motor. Het klinkt gek, maar te weinig benzine in het mengsel zorgt voor (over)verhitting. Te rijk is zonde van de benzine (en die is duur zat). En dan laten we het milieuaspect even buiten beschouwing. Maar als je zelf wel eens achter een te rijk afgestelde auto of motor hebt gereden, dan weet je hoe dat stinkt.

 

Accu
Staat je motor in een schuur of garage waar de temperatuur zeker boven nul blijft, dan kun je de accu in de motor laten zitten. Af en toe de druppellader eraan, en dan komt hij de winter wel door. Bij bevriezingsgevaar is het beter om de accu eruit te halen en in een vorstvrije ruimte op te bergen.

 

 

 

Ketting
De winterperiode is een mooie tijd om de handen eens flink zwart te maken. Uiteraard is de ketting de hele zomer netjes ingespoten met vet. Maar dat vet is kleverig, dus er blijft ook allerlei troep aan hangen. De ketting goed schoonmaken met kettingreiniger en vervolgens lekker in het vet. Dat verlengt de levensduur van je ketting (en tandwielen) aanzienlijk.

En je kunt tevens controleren of er geen vastzittende schakels in je ketting zitten. Even elke schakel heen en weer bewegen en je weet waar je aan toe bent. En meteen controleren of de ketting niet te slap staat. De juiste afstelling staat in je serviceboekje, maar globaal moet je de ketting in het midden tussen de tandwielen ongeveer 2 cm omhoog en 2 centimeter omlaag kunnen duwen. Zet je ketting nooit te strak. Dat kost je echt je ketting en tandwielen. Door het inveren tijdens het rijden, wordt je ketting dan echt vernield.

 

Remmen
Om je remmen te reinigen kun je het best een remmenreiniger gebruiken. Dit is vetoplossend spul, dat na opdrogen geen sporen achterlaat. Gebruik het wel uitsluitend buiten, want het is niet echt gezond om te in te ademen. Als je het echt goed wilt doen, kun je het best eerst je remblokken er uit halen. Een tandenborstel in combinatie met remmenreiniger zorgt voor blinkend resultaten.

VERWIJDER ALLEEN JE REMBLOKKEN ALS JE WEET WAT JE DOET. Remmen zijn een vrij essentieel onderdeel, dus ga er niet aan werken als je er geen verstand van hebt. Op zich is er niets moeilijks aan, maar als je iets vergeet of verkeerd doet, kan dat nare gevolgen hebben als je straks weer gaat rijden en je moet een keer remmen.

 

 

 

 

Banden
Zorg dat je banden op spanning zijn voor de winterstop. Heb je een middenbok gebruik deze dan, want dan is je achterband mooi van de vloer. Je voorband regelmatig even een stukje doordraaien voorkomt dat je aan het eind van de winter een platte kant op je band hebt. Die gaat overigens meestal gewoon weer weg als je gaat rijden, maar het rammelt wel even gedurende de eerste kilometers.

En gebruik de gelegenheid om de banden eens goed te inspecteren. Goede lamp er bij en de band cm voor cm bekijken op beschadigingen en/of vreemde materialen die in de band zitten (metaal, steentjes e.d.)

 

 

Koelvloeistof

Hoeveelheid koelvloeistof controleren. Kan bij de meeste motoren gebeuren via het overlooptankje, dat van doorzichtig kunststof is gemaakt. Koelvloeistof is tevens het smeermiddel van je waterpomp. Zie je in de koelvloeistof zeepachtige sporen, dan zou dat kunnen betekenen dat er olie in je koelvloeistof terecht is gekomen. Kan een kwestie van een lekkende pakking zijn. Zijn de sporen minimaal, dan geen paniek, maar wel regelmatig controleren of het niet erger wordt.

 

 

 

 

 

 

Algemeen
Uiteraard wordt de motor gewassen en gepoetst voordat hij zijn winterslaap ingaat. Tevens een mooie gelegenheid om te contoleren op lakbeschadigingen, slijtage van bekabeling etc.