Bagage op de motor

 

Iedereen die op vakantie gaat met de motor, zonder begeleiding van een bezemwagen, kent het ‘probleem’ om alle bagage op een zo prettig mogelijke manier mee te nemen op de motor. In dit artikel behandelen we de mogelijkheden en geven we een aantal tips wat betreft bagage op de motor. De eerste tip: sjouw geen dingen mee die je niet echt nodig hebt. Nutteloze vracht kost extra brandstof en beperkt het rijplezier.

 

De bagagemogelijkheden

  • Koffers. Vast aan de motor, vaak voorzien van een slot
  • Tailpacks. Tas die achteop de motor wordt bevestigd.
  • Tanktas. Wordt via magneten, zuignappen of een systeem via de tankdop aan de tank bevestigd
  • Bagagerol. Grote waterdichte zak, die via een spin, spanbanden of bagagenet op het zadel wordt bevestigd
  • Zadeltassen. Tassen die "los" over het zadel worden gelegd. Denk aan de hete uitlaat.
  • Rugzak

 

Vaak wordt er gebruik gemaakt van een combinatie van bovenstaande systemen, omdat er anders simpelweg niet genoeg bagage getransporteerd kan worden. Er zijn leveranciers die een totaalpakket aanbieden, soms met de complete constructie op de motor om de bagage op een simpele manier te bevestigen .

 

Pas op met spinnen en haakjes die langs je motor schuren en zo krassen veroorzaken. koffers (zijkoffers en/of topkoffer) Koffers zijn veelal waterdicht, zijn vast gemonteerd op de motor en zijn afsluitbaar met een slot. Vaak kun je er ook je helm in kwijt. Hoef je dus niet met je helm en spullen rond te sjouwen als je je motor ergens hebt geparkeerd.

Waarom rijdt niet iedereen met een koffer? Nadelen van koffers zijn: de hogere kosten, beugels op je motor gemonteerd en vaak noodzakelijke aanpassingen aan knipperlichten. Verder wordt het op veel motoren als "not done" beschouwd. Aan jou of je je hier iets van aantrekt... Goede koffersets zijn afsluitbaar met een slot, eenvoudig afneembaar (handig om je bagage van de motor naar bijvoorbeeld het hotel te brengen), belemmeren het zicht in de spiegels niet, zijn stevig (in staat om een kleine valpartij zonder scheuren te overleven), en raken het plaatwerk van de motor zo min mogelijk.

 

Een tailpack is een tas die geplaats wordt op het zadel van de duopassagier. Middels verstelbare banden kan een tailpack aan het zadel of de complete achterkant van de motor worden bevestigd. Het meenemen van een duopassagier is dus onmogelijk, tenzij je een rek achterop de motor hebt. Het grote voordeel is dat de bestuurder van een motor minimale hinder ondervindt van een tailpack.

Vuil onder een tanktas kan schade veroorzaken. Bij magneten, kan een dunne doek tussen de tank en de tas de schade beperken. Voor sportmodellen zijn tanktassen verkrijgbaar met een sportieve vorm, zodat je er tijdens het rijden geen beperkingen van ondervindt. Tanktassen, zadeltassen e.d. zijn vaak niet 100% waterdicht en worden vaak geleverd met een waterdichte hoes. Tanktassen zijn vaak voorzien van een extra veiligheidsriempje om het stuur. Gebruik die! In sommige landen stellen ze het gebruik ervan verplicht. Het is bovendien voor je eigen veiligheid. Uit onderzoek is gebleken dat door de beluchting in de tankdop er een zeer hoge concentratie benzeen in de tanktas kan komen. Daarom is het raadzaam geen etenswaren die niet absoluut luchtdicht verpakt zijn in de tanktas te bewaren. Benzeen is een van de weinige stoffen waarvan zeker vaststaat dat het kankerverwekkend is.


Een bagagerol is een goedkoop alternatief voor een tailpack. De bagagerol wordt achterop de motor (op het zadel voor de duopassagier) bevestigd middels sjorbanden. De bagagerol wordt vaak ik combinatie met zadeltassen gebruikt. Een goede bagagerol is uiteraard regendicht en het volume is afhankelijk van de inhoud.

 

Een rugzak is zeer geschikt voor het vervoer van kleine hoeveelheden, niet te zware bagage. Een zware rugzak is belastend voor je rug. Het zwaartepunt van het geheel (motor en rijder) ligt hoger, wat een nadelige invloed op je rijgedrag kan hebben. Een rugzak wordt daarom meestal gebruikt bij korte trips en bij langere trips voor het meenemen van de bagage die je niet op je motor wilt laten zitten (je papieren, geld, fototoestel e.d.). Een goede rugzak voor op de motor is regendicht, kan niet open waaien en bevat naast de draagriemen voor over de schouders ook een band waarmee je hem om je middel kunt vastmaken. Bij een valpartij is er een grote kans dat je op je rug landt. Het is daarom raadzaam geen harde objecten zoals schijfremsloten en colablikjes in je rugzak mee te nemen, tenzij deze in een zijvak kunnen worden opgeborgen, waardoor je hier niet zo snel op terecht komt.

Zadeltassen zijn tassen die "naast" het zadel van de duopassagier komen te hangen. De twee zadeltassen zijn middels verstelbare banden (klittenband) met elkaar verbonden. De banden worden simpelweg over het zadel of onder het zadel door aan elkaar bevestigd. Bij het gebruik van zadeltassen is het vaak niet meer mogelijk om een duopassagier mee te nemen. Vooral bij sport/toer motoren is dit vaak het geval. Een goede zadeltas heeft een hittebestendige onderkant en achterkant. Zadeltassen mogen niet op of tegen de uitlaat hangen. Wordt de uitlaat erg heet (wat bij de meeste uitlaten het geval is) dan zal de tas als deze op of tegen de uitlaat hangt toch beschadigen.

Voor shoppers met een sissybar zijn er ook systemen waarbij een tas of rol aan de sissybar wordt bevestigd. Dit is vaak ongunstig voor de wegligging (zwaartepunt komt te veel naar achteren en te hoog te liggen).

 

Bevestigingsmiddelen

Een spanband bestaat uit een sterke slijtvaste band met een snelspanner. De snelspanner maakt het makkelijk om de band op de juiste spanning aan te trekken en vast te zetten. Spanbanden worden veelal gebruikt voor het bevestigen van een bagagerol of het stabiliseren van een ander bagagesysteem. Zorg ervoor dat je de spanbanden goed strak aantrekt en controleer regelmatig of alles nog goed vastzit. Verder doe je er verstandig aan om het uiteinde van de spanband ergens in of onder te stoppen, zodat het niet kan gaan slapperen. Bij hoge snelheden kan een de band dan gemakkelijk gaan rafelen, waardoor deze later niet meer bruikbaar is.
Een nadeel van spanbanden is dat het wat tijd kost om je bagage hier mee te bevestigen. Maar, oefening baart kunst...

Snelbinders bestaan uit elastische band met haken. Snelbinders zijn enkel geschikt voor minder zware bagage. Een bagagenet bestaat uit een elastisch net met haken. Een bagagenet is enkel geschikt voor minder zware bagage.

Hoeveel je kunt meenemen is afhankelijk van de maximaal toegestane belading van de motor. Blijf binnen de aanbevolen laadcapaciteit van je motor, dat in de documenten van de motor vermeldt staat (rubriek maximum toegelaten gewicht). De motor is, en ook de remmen zijn, berekend op dit gewicht.

 

Weeg alle bagage van tevoren, inclusief jezelf in volledige motorkleding (en eventueel je duo pasagier).

 

Welke oplossing je ook kiest, de bagage moet zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van de motor aangebracht worden. Vermijdt dus zware voorwerpen die ver naar achter op de bagagedrager bevestigd worden en die de motor zou kunnen destabiliseren. Het meeste gewicht moet rond bestuurder en motorblok worden geconcentreerd. Bevestig bagage zo dicht mogelijk tegen de motor. Dus niet boven de buddy uit en niet achter de achteras. Niet teveel gewicht achterop, bijvoorbeeld in een topkoffer. De motor wordt daardoor licht aan het stuur.

Zware voorwerpen moeten bij voorkeur in de tanktas opgeborgen worden en hou zo veel mogelijk het gewicht van de laterale tassen, links en rechts, in evenwicht. Wat je het eerst nodig hebt, pak je bovenop. Verpak de bagage in waterdichte koffers, tassen of plunjezakken. Pak eventueel alles wat niet nat mag worden in een vuilniszak voordat je het in de tas stopt. Mocht de (hoes van de) tas onverhoopt toch lekken, dan zijn in ieder geval de belangrijkste zpullen droog. Niet onbelangrijk als je met minder mooie weersomstandigheden primitief op vakantie gaat.

 

 

Zorg ervoor dat je sowieso de volgende spullen inpakt en meeneemt:

- Reparatiesetje voor banden
- Kettingspray
- Gereedschapsetje
- Motorolie
- Tape / tie-wraps
- Onderzetter voor de jiffy (bij zachte/ onregelmatige

  ondergrond: plankje/ platgeslagen blikje oid)
- Slot
- EHBO-spullen
- Oordoppen
- Zonnebril
- Warmere/ koelere handschoenen (ook handig als het andere paar nat geregend is)
- Motorkol
- Regenpak (voor het geval je met een leren pak rijdt)
- Wegenkaart/ Routeplan (zichtbaar)
- Veiligheids vest (in sommige landen verplicht, mocht je pech krijgen langs de snelweg)
- Paspoort
- Rijbewijs
- Groene kaart (ondertekend!)
- Credit-card
- Kaartje van je ziektekostenverzekering
- Kaartje van de ANWB
- Geld mee in je portemonnee (in Duitsland kun je vaak met een Nederlands bankpas niet pinnen!)
- Reserve sleutel van de motor (en eventueel reserve afstandsbediening van het alarm)

 

Ben je met vrienden die geen telefoonnummers weten van het thuisfront, zorg dat je ergens een aantal belangrijke nummers noteert die gebeld kunnen worden bij slechte afloop (je wilt er niet aan denken, maar stel je voor...). Vergeet je mobiele telefoon en de lader niet. Verder is het natuurlijk afhankelijk van de bestemming of je bijvoorbeeld een tent en koopspullen mee moet nemen.


Breng banden op spanning en stel je veren in op de extra last. Voorzie een testrit met volgeladen motor (bagage en passagier) enkele dagen voor het vertrek. Te lage bandenspanning is gevaarlijk doordat je banden oververhit kunnen raken (band knapt), je stuureigenschappen beïnvloed worden en het kost je ook nog eens extra benzine. Zorg dat er stofdopjes op je ventielen zitten. Denk ook aan de hoogteregeling van je lichten.