Herfst en wintertips

 

Op de meeste problemen die met natuur en weer te maken hebben zijn motorrijders in de herfst wel voorbereid. Tenslotte zorgen zowel bladeren op natte wegen alsook modder en dergelijke voor gevaarlijke situaties. Ook moet je rekening houden met diverse weersomstandigheden, waaronder mist. Maar er liggen meer gevaren op de loer.

De grip die je banden hebben kan heel erg verschillen met de grip die je op een warme zomerdag hebt. Alle banden hebben een bepaalde bedrijfstemperatuur nodig. Pas als deze bereikt is heb je de benodigde grip, wat bij het motorrijden vooral in bochten van wezenlijk belang is. Het rubber warmt echter in de zomer snel op op het wegdek, maar in de herfst duurt dat aanmerkelijk langer, waardoor je in de herfst veel minder grip hebt. Bochten waar je in de zomer snel doorheen scheurt, kun je daarom in de herfst beter behoedzamer nemen.

Kleding is van groot belang. Bijna niemand denkt eraan dat onjuiste kleding bij koude buitentemperaturen invloed heeft op je reactiesnelheid. Kleding zorgt ervoor dat je je behaaglijk voelt en dat je goed verwarmd bent. Koude beïnvloedt je welbevinden en daardoor je reactievermogen. Denk erom dat je in de herfst met grote temperatuurwisselingen te maken hebt.

  • Meerdere lagen kleding zijn veel warmer dan een enkele laag. Isolerend ondergoed van verschillende materialen reguleert je temperatuurhuishouding.
  • Neem altijd regenkleding mee. Motorkleding is ietwat poreus en laat na een tijdje nattigheid door, waardoor je lichaam sterk afkoelt.
  • Een smetteloos helmvizier is belangrijk. Door kleine krasjes wordt je zicht aanmerkelijk verslechterd en in het donker en bij nattigheid ervaar je hinderlijke schittering. Tegenliggers kunnen je daardoor lelijk verblinden. Goed zicht en een vooruitziende blik maken dat je veilig kunt rijden. Ook al omdat je bij regen modder en vuil op het wegdek vaak moeilijk herkent.

    Winterrijders

    • Laat nooit je motor zo uit de garage eerst stationair (met choke uit) warmdraaien. Hierdoor kun je je blok in de vernieling draaien, doordat je motor hierbij schuin staat. De olie van je motor moet namelijk eerst op bedrijfstemperatuur komen voordat deze effect heeft. Warm rijden doe je volgens de 20/20-regel: of twintig minuten rijden, of twintig kilometer, niet in een te lage versnelling je kilometerteller op laten lopen en niet te hoog in toeren.
    • Schaf een windscherm aan dat je tegen de koude straffe wind beschermt.
    • Zorg ervoor dat je accu goed volgeladen is.
    • Kies geschikte goede synthetische olie voor je motor: 10w – 40w olie.
    • Onderwerp je motor voor het rijden aan een grondige inspectiebeurt.
    • Heb je een vloeistofgekoelde motor, zorg er dan voor dat je voldoende antivries in je motor hebt voor de te verwachten temperaturen.
      KIJK UIT: heb je water met antivries in je motor gehad en ga je over op koelvloeistof, zorg dan dat alle restanten water uit je koelsysteem verwijderd zijn. Koelvloeistof mengt zich namelijk niet met water, waardoor de restanten water je motor alsnog kunnen bevriezen. Over het algemeen is koelvloeistof beveiligd tot ± -35ºC.

      Normaal gebruik je koelvloeistof voor je motor. Vaak heb je echter in je garage ook antivries staan. Antivries en soms ook sommige koelvloeistoffen en ontvetters bevatten etheenglycol. Etheenglycol, ook wel ethyleenglycol, is een kleurloze, iets stroperige alcohol. De dodelijke dosis voor een volwassene is ongeveer 100 ml maar voor kinderen en dieren kan een veel lagere dosis al dodelijk zijn. Ook kan het irritatie veroorzaken als het in aanraking komt met de huid of ogen. Doordat het zoet smaakt, willen kinderen er nog wel eens grote hoeveelheden van drinken.
      Aan te raden is het middel niet in glazen of flessen te gieten, waardoor kinderen het makkelijk verwarren met drinken.
      Sommige fabrikanten hebben er een bitterstof aan toegevoegd waardoor kinderen het bij de eerste slok weer uitspugen. Dit kun je op de verpakking aflezen.
      Heb je antivries gelekt, ruim het dan meteen op, want het veroorzaakt nierfalen bij honden en katten.

       

    • Kies veiligheidskleding die je niet beperkt in je handelen. Houd je op de hoogte van de weersvoorspellingen, vooral voor het rijden van lange afstanden. Bescherm vooral die plekjes waar de koude lucht makkelijk door zou kunnen komen.
      Ducttape is echt niet nodig. Moderne motorkleding is zo ontworpen dat je tot een maximum beschermd bent. Ook zou je eventueel skikleding onder je kleren kunnen dragen. Als het echt koud wordt heb je elektrische kleding. De snoertjes daarvan zijn verbonden met een thermostaat die je in je zak stopt. Een uiteinde van de thermostaat gaat naar een connector die naar je accu loopt.

    Motor op stal
    Voor de meesten komt dan toch het moment waarop hun motor op stal gezet wordt.

    • Eerst je motor grondig reinigen, een spons en een sopje zijn voldoende. Absoluut niet met een hogedruk- of stoomreiniger reinigen, omdat je daarmee vocht tussen de lagers perst.
    • Metalen tanks dienen tot aan de rand afgetankt worden, zodat roest geen kans krijgt. Kunststof of aluminium tanks moet je leegmaken.
    • Zinvol is het verwisselen van de olie en bij vloeistofgekoelde motoren de koelvloeistof te verwisselen.
    • Tandwielen en ketting kun je met speciale spray behandelen.
    • Het beste is de accu eruit te halen en droog, koel en vorstvrij op te bergen.
    • De bandendruk naar 0,5 Bar verhogen en je motor op een standaard zetten.
       

     

    Tips voor het reinigen en verzorgen van motorkleding
    Niet alleen je motor verdient de nodige aandacht voor het overwinteren, ook je motorkleding verdient de nodige zorg. Rijd je deze winter niet door en wil je volgend voorjaar weer plezier hebben van schone, functionele motorkleding, neem dan de volgende tips goed ter harte.

    Membraan-textielsoorten zoals Gore-Tex, mogen in de wasmachine nooit boven de dertig graden gewassen worden, omdat bij hogere temperaturen het membraan beschadigd wordt. Voor het wassen zijn bij de vakhandel speciale wasmiddelen (gebruik nooit wasverzachters!) of fijnwasmiddel verkrijgbaar. Wasmiddelen voor wol zijn uitermate geschikt. Protectoren en binnenvoering voor het wassen eruithalen en apart reinigen.

    Het gewassen textiel voor het samenvoegen volledig drogen, maar nooit in de droogtrommel. Aan te bevelen is na het wassen de bovenlaag van de textiel met speciale impregneerspray in te spuiten. Zo werkt niet alleen het membraan, maar ook de bovenkant van de stof waterafstotend.

    Beschermende kleding van glad leer moet gedurende het seizoen regelmatig met een vochtige doek schoon gewreven worden. De levensduur van leer kan verlengd worden door na het reinigen - maar alleen als het leer droog is - in te vetten met ledervet. Gebruik slechts weinig vet, om het leer niet te verstikken. Deze behandeling is ook geschikt voor het opbergen van de kleding voor de winterstop. Leder kan ook - uiteraard in niet-ingevette toestand - met leder-impregneerpray behandeld worden. Het leer zal niet compleet waterdicht zijn, maar je zult de regendruppels in ieder geval een hele poos kunnen afweren.

    Motorkleding dient opgeslagen te worden in een droge omgeving met constante temperatuur (kledingkast). Textielen en lederen motorkleding nooit vouwen!