Diefstal

 

 

Elk jaar worden er veel motoren gestolen, ondanks alle sloten die wij als motorrijders gebruiken. Het simpel op slot zetten, ook met een goedgekeurd slot, is niet voldoende. Als het de moeite waard is, wordt de motor simpel met slot en al gestolen. Alarm of niet, dat maakt niet uit (wie let er tegenwoordig nog op als ergens een alarm afgaat?). De motor wordt met een paar man in een bestelbus/vrachtwagen getild. Vooral motoren die slechts voorzien zijn van een schijfremslot of niet aan een voorwerp zijn vastgemaakt zijn aantrekkelijke diefstalobjecten.

In de meeste gevallen wordt de motor niet in zijn geheel verkocht. Dieven slopen de motor liever uit elkaar en verkopen deze in onderdelen door.
Dieven worden ontmoedigd naarmate een diefstalpoging langer zal duren. De meeste motoren worden in de Randstad of bij motorevenementen (TT) gestolen. In steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is de verzekeringspremie als gevolg van het hoge aantal diefstallen (viermaal zo hoog) dan ook hoger dan in de rest van het land.

Tips voor het voorkomen van diefstal:

  • Parkeer nooit tussen twee voertuigen, maar altijd in het zicht, het liefst in het zicht van een beveiligingscamera. Houd je motor in het zicht. Heb je de motor in het zicht staan, dan zijn een standaard aanwezig stuurslot en een schijfremslot meestal voldoende.
  • Stal de motorfiets altijd slotvast. Liefst met meerdere sloten, zoals een stuurslot, beugelslot, kettingslot (met hangslot) of schijfremslot (indien mogelijk aan je achtertandwiel). Vermijd het slot op de grond te leggen of vast te maken aan een makkelijk te demonteren onderdeel. Naast een goedgekeurd slot kan een goed alarmsysteem en/of startonderbreker worden aangebracht. Als je een goed alarm met startblokkering (vraag bij je dealer) hebt aangeschaft, zet deze dan altijd aan. Een alarm heeft bovendien alleen nut als deze zich binnen gehoorafstand bevindt.
  • Bij schijfremsloten is het belangrijk grote, felgekleurde sloten te gebruiken. De felle kleur zorgt ervoor dat je niet vergeet het slot te verwijderen en het ontmoedigt dieven jouw motor te stelen.
  • Merk bepaalde onderdelen van de motor bijvoorbeeld met het kenteken of je postcode.
  • Rijd je samen met andere motorrijders, bevestig de motoren dan aan elkaar. Voorwiel tegen achterwiel en met de ketting aan elkaar. Nooit voorwiel tegen voorwiel, want dat is met steekassen in een paar tellen eruit te halen. Als je motoren in een kring zet, staat elke motor aan twee andere motoren vast. Als je dan ook nog kans ziet om ergens in de kring een vast object mee te nemen zorg je ervoor dat als ze dan toch jouw motor willen stelen, dat ze er in ieder geval een hoop werk aan hebben. Maar als je ze zo vastzet, rijden de meeste dieven door, want dan is het veel te veel werk.
  • Rijd je alleen, bevestig je motor dan aan een veilig, vast object dat niet makkelijk uit elkaar gehaald of verwijderd kan worden, zoals een lantaarnpaal, een brugleuning (uiteraard niet aan het eind) of zitbank.
  • Als je op reis bent en in een hotel overnacht, zoek dan naar veiligheidscamera's en zet je motor in het zicht van een camera. Is dit niet mogelijk, zet hem dan dicht bij je kamer. Zo ben je in staat te horen of iemand aan je motor zit of hem start.
  • Check je motor regelmatig in een openbare gelegenheid, vooral als je net je motor neergezet hebt, om verdachte personen te kunnen signaleren. In twee minuten kan je motor gestolen zijn. Zorg ervoor dat een dief die kans niet krijgt.
  • Kies een slot dat je door je motor aan een voorwerp kunt bevestigen. Kies bij een beugelslot voor een uitvoering van ten minste 13 mm dik. Kies een makkelijk te bedienen slot dat je eerder geneigd bent te gebruiken. Ketting-, vouw- en beugelsloten zo los mogelijk vastmaken. Een kettingslot minimaal 30 cm van de grond. Plaats een schijfremslot dusdanig op de remschijf dat het slot tegen de remklauw steunt, waardoor de motor niet vooruit kan worden gerold.
  • Stal je motor thuis het liefst in een afgesloten ruimte. Stal je motor als het even kan uit het zicht. Staat de motor in de schuur gestald, gebruik dan een kettingslot met een speciale muurverankering. Zet hem het liefst voor je wagen en laat geen gereedschap rondslingeren. De kwaliteit van het kettingslot is uiteraard doorslaggevend.
    N.B.: Uit een test van een Frans motormagazine blijkt dat beugelsloten over het algemeen een betere diefstalbescherming geven dan de duurste kabel-, ketting- en schijfsloten. Het goedkoopste beugelslot van 12 euro uit de test hield het langer uit dan de dure kettingsloten…
    En dan zijn er natuurlijk elektronische alarmsystemen, waarvan Red Alert Delta wel de beste is en geen verdere introductie behoeft. Ga na of het een laag stroomverbruik heeft, zodat het de batterij niet uitput. Vermijd het merk ervan te adverteren.
  • Laat geen waardevolle zaken aan de motor of in de koffers achter.
  • Bewaar je motorsleutels niet bij je huissleutels in je woning.
  • Bewaar boorddocumenten (kentekenpapieren) niet bij je motor.
  • Maak foto's van je motor, in het bijzonder van opvallende kenmerken. Breng eventueel zelf een opvallend kenmerk aan.
  • Installeer een afsluitbare benzinedop.
  • Wanneer je een evenement bezoekt, parkeer je motorfiets dan op een afgesloten of bewaakte parkeerplaats indien voorzien door de organisator.

Let op bij aan- en verkoop van een motor

  • Vermeld je adres bij verkoop niet in de advertentie en geef je adres niet telefonisch door. Het is al vaker voorgekomen dat na plaatsing van een advertentie de motor gestolen werd. Spreek met de koper bijvoorbeeld af bij een kennis of een restaurant.
  • Vraag naar een geldig legitimatiebewijs van de potentiële koper bij een proefrit en houd dit als borg achter.
  • Geef het kentekenbewijs nooit mee tijdens een proefrit!
  • Noteer het kenteken van het voertuig waarmee de koper arriveerde.
  • Pas als de koop gesloten is en het bedrag voldaan kun je het kenteken over laten schrijven.


  • Controleer bij aankoop van een motor de gegevens van het kentekenbewijs met die van de motor, met name het framenummer en het identificatieplaatje.
  • Kijk of het kentekenbewijs compleet is en voorzien van een watermerk.
  • Let op eventuele kleurverschillen van de onderdelen. Kijk of de originele contactsleutels bij de motor zitten.
  • Let op of de kilometerstand klopt met de staat van de motor.
  • Vraag wie de vorige eigenaar van de motor geweest is en controleer dit.

    Wordt een motor aangeboden ver onder de gangbare prijs, dan moet er ergens een lichtje gaan branden. Indien men wist of had kunnen weten dat de motor gestolen was, maakt men zich schuldig aan een vorm van heling. Bij ontdekking hiervan wordt een dergelijke motor in beslag genomen. Is er echter sprake van te goeder trouw, dan wordt een formulier voor de bezitter opgemaakt. Op dat moment weet hij dat het om een gestolen voertuig gaat, waarvan hij de bezitter is, maar géén eigenaar! De verzekering zal dan een regeling treffen voor revindicatie (= terugvordering van eigendom) van de motorfiets. De RDW neemt de voertuigdocumenten in en zal nieuwe documenten afgeven na herinslag van het originele framenummer onder toeziend oog van de douane.

    Mocht ondanks alle genomen voorzorgsmaatregelen toch je motor gestolen worden, doe dan direct aangifte bij de politie in de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden. Zorg ervoor dat je een afschrift van die aangifte meekrijgt voor de verzekering.