Rijden bij harde wind

 



In de maand november merken we al iets van de naderende winter. Schijnt 's ochtends nog de zon, 's middags kan het weer totaal omgeslagen zijn. Houd dus goed de weersvoorspellingen in de gaten! Een welbekende spreuk: november heeft maar dertig dagen, maar dubbel wind en regenvlagen.

November, december en januari (watersnoodramp) zijn de maanden waarin zich verhoudingsgewijs de zwaarste stormen ontwikkelen. Dit komt omdat vanaf september de temperatuurver-schillen tussen de tropen en Noordpool toenemen, met als gevolg depressies door toestroming van warme en koude luchtstromen op de Atlantische Oceaan.
Een straffe noordenwind vanaf de poolstreek over de nog betrekkelijk warme Noordzee kan voor flinke herfstbuien zorgen.

Wat te doen met regen hebben we al vaker geschreven. Met de regen komt er in deze tijd van het jaar dus een behoorlijk sterke wind bij. Op de weg kun je rekening houden met bepaalde wegomstandigheden, waardoor je minder wind vangt. Vermijd zoveel mogelijk hoge bruggen, viaducten en open vlaktes en houd rekening met passerende vrachtwagens. Passerende vrachtwagens kunnen ervoor zorgen dat het moeilijk wordt door de plotselinge turbulentie je evenwicht te bewaren.

Vooral aan zee zul je in deze periode van het jaar vaak hinder ondervinden van de krachtige wind. In de meeste gevallen word je in de richting van de wind geblazen. Hierop zijn echter een paar uitzonderingen:

  • Bij het passeren van een vrachtwagen ben je niet alleen beschut voor de wind, maar er is ook een lagedrukzone naast de vrachtwagen waardoor je naar de vrachtwagen toe dreigt te worden gezogen. Houd voldoende tussenruimte met een extra veiligheid ten opzichte van de berm.
  • Halfweg een heuvel bevindt zich een gebied waar de wind in tegengestelde richting blaast ten opzichte van de wind op de top en onder aan de heuvel.
  • Naast hoge gebouwen kan op grondniveau zich een tegengestelde windstroming voordoen, waardoor de wind dus in een paar meter 180 graden kan draaien.

Je kunt rekening houden met sterke winden door:

  • aan die kant van de rijstrook te rijden waar je de meeste ruimte hebt om opzij geblazen te worden
  • voldoende afstand te bewaren ten opzichte van de berm of vangrail
  • ruime afstand te bewaren ten opzichte van vrachtwagens die jou inhalen, die jij inhaalt of die in tegenovergestelde richting komen aanrijden
  • je zwaartepunt te verlagen als je achter een vrachtwagen rijdt door je lichaamsgewicht zoveel mogelijk op je voetsteunen te laten rusten, zodat je motor niet zo snel zal gaan slingeren
  • te accelereren na het passeren van een vrachtwagen of gebouw, waardoor je de turbulentie na het tijdelijk wegvallen van de zijwind beter op kunt vangen
  • een juiste zithouding aan te nemen - knieën stevig tegen de tank, rug gebogen, handvatten goed vasthouden, maar schouders en ellebogen ontspannen. Als plotseling een windvlaag je bovenlichaam raakt, en je armen zitten op slot, dan ruk je aan je handles waardoor je over de weg slingert. Ook wordt elke onverwachte beweging via je handvatten doorgegeven aan je motor, waardoor deze destabiliseert
  • tegen de wind in te sturen (tegensturen)
  • bij sterke zijwind je snelheid aan te passen, in een lagere versnelling gaan rijden en gas terugnemen. Let op: niet te veel gas terugnemen, want snelheid stabiliseert je motor (gyroscopische krachten)
  • niet onnodig in te halen. Een sterke rukwind kan jou of andere bestuurders opzij blazen


Bij dit alles weer diezelfde oude regel: altijd hoofd omhoog en kijken waar je heen wilt!

Kijk bij veel wind ook uit voor afgevallen takken, bladeren etc. op de weg. Bij regenval uitkijken voor modder, gruis en natte bladeren op het wegdek.
Kijk er voor uit dat je niet van de weg geblazen wordt. Een zwaardere motor heeft over het algemeen meer stabiliteit. Door zijn grote massa zal hij minder snel van de weg geblazen worden. Maar ook het design van het voorwiel kan een rol spelen. Een voorbeeld is een Harley met dichte disc-wielen, een crime bij harde wind. Het voorwiel wordt zo krachtig heen en weer geslingerd dat je moeite hebt deze motor bij storm onder controle te houden.

Dat je met sterke wind op een motor eerder koud wordt staat buiten kijf. Deze Wind Chill-tabel laat je zien hoe koud je je zult voelen op een motor, zelfs met warme buitentemperaturen met slechts een klein briesje. Het laat zien hoe snel je warmte verliest. Een buitentemperatuur van 4 graden met een rijsnelheid van vijfendertig kilometer per uur voelt hetzelfde als -6 graden bij stilstand.

 

Koelkracht van de wind uitgedrukt als Overeenkomende Gevoelstemperatuur
rijsnelheid (km/h) Temperatuur(°C)
10 7 4 1 -1 -3 -6 -9 -12 -15 -17
Overeenkomende Gevoelstemperatuur
10 7 4 1 -1 -3 -6 -9 -12 -15 -17 -20
20 4 1 -3 -9 -12 -15 -17 -23 -26 -28
25 2 -1 -3 -9 -12 -17 -20 -23 -28 -31 -34
35 0 -2 -6 -12 -15 -17 -23 -26 -31 -34 -37
40 -1 -5 -9 -12 -17 -20 -26 -28 -34 -37 -42
50 -1 -6 -12 -15 -17 -23 -28 -31 -34 -34 -40
55 -2  -6  -12  -17  -20  -23  -28  -34  -37  -37  -40 
65 -2  -7  -12  -17  -20  -26  -28  -34  -37  -37  -42 

Weinig risico Verhoogd risico!!! 
(vlees kan binnen 1 min. bevriezen)

Als je lichaamstemperatuur begint te dalen, gaat het bloed van je uiteinden en je huid naar je hoofd en vitale organen om ze warm te houden. Het eerst zul je dus ijskoude handen krijgen, waardoor je geen goede grip meer hebt en geen kracht meer kunt zetten. Koop goede handschoenen met verschillende lagen.
Heb je alleen leren motorkleding, en niet zoveel geld te besteden, trek hier dan een regenjas en regenbroek overheen. Dit helpt goed tegen de wind. Bovendien: hoe meer laagjes, hoe beter.
Minstens vijftig procent van je lichaamswarmte verdwijnt via je hoofd. Heb je geen integraalhelm, koop dan zo snel mogelijk een balaclava (helmmuts) en zorg ervoor dat je nek goed bedekt is (windstopper-helmmuts).
Het enige wat je kunt doen tegen onderkoeling is: goed warm aankleden! 
Schaf een windscherm aan zodat je minder aan de wind blootgesteld wordt.
Rijd vooral de eerste paar kilometer rustig, zodat je motor de tijd krijgt om op te warmen. Als je hard rijdt met een koude motor is de olie nog te dik en wordt je motor niet goed gesmeerd. Dit gebeurt pas als de olie op bedrijfstemperatuur is.