Beginnersmotor

 

Welke motor past eigenlijk bij je? Anders geformuleerd: op welke bike pas ik eigenlijk?
De zithoogte is bij het uitkiezen van je eerste motor mede bepalend. Een motor blijft alleen met rijder overeind staan. Dat zegt al iets over je postuur. Je lichaamsgrootte is dus bepalend. Ben ik relatief klein, dan is een grote Enduro niet zo geschikt - ofwel kieper ik met dat ding bij de eerste de beste uitdaging al om. Je motor moet naar beide zijden goed op te vangen zijn. Het 'proefzitten' is dus onvermijdelijk.
Van een motorrijder mag verlangd worden dat hij, wanneer hij normaal op de motor zit, met beide voeten nagenoeg plat, dus in ieder geval met de volle voorvoet, op de grond moet kunnen komen. Met je voeten plat op de grond, zonder schoenen, meet je de juiste zithoogte. Voorbeeld: opstaphoogte 78 cm, goede stand tot zithoogte 78 cm.
 

Daaraan kan je met een hogere schoenzool nog iets toevoegen (zo'n 2 cm).  Als je per se een bepaald soort machine wilt, bestaat meestal wel de mogelijkheid hem te verlagen, maar dit gaat wel ten koste van de vering.
Let ook op het gewicht van je motor. Het ledig gewicht van een voertuig (in kg) gedeeld door de motorcapaciteit (in kW) moet een waarde hebben van minstens 6,25. 25-kW-motoren voldoen over het algemeen sowieso aan dit criterium.
Bij een persoon van 50 kg past eigenlijk geen motor van 246 kg. Hoe lichter de motor in dit geval dus, hoe beter. Bijvoorbeeld een Shadow 700, waarbij je met beide voeten op de grond staat, kan voor een (licht) persoon zeer moeilijk onder controle te houden zijn, terwijl een lichte dirtbike, waarbij je je tenen nauwelijks aan de grond kunt krijgen, in dat geval makkelijker onder controle te houden is. In veel gevallen is je korte postuur in de loop der tijd wel op te vangen door ervaring, vaardigheden en inzet, maar vooral ervaring is bij de beginnersmotor in eerste instantie uiteraard niet aan de orde.

Voor lange mensen is een custom- of naked-bike vaak het meest geschikt doordat je hierbij een betere zithouding hebt en daardoor minder kans op rugklachten.

Enkele motoren in de klasse A, model 2005, geordend naar zithoogte:

Motor
Type
Zithoogte
Gewicht
volgetankt
Harley Davidson 883
Cruiser
66/69 cm
260 kg
Beta Euro 350
Cruiser
70 cm
162 kg
Kawasaki ER-5
Naked Bike
73/78 cm
195 kg
BMW F 650 CS
Naked Bike
75/78 cm
189 kg
BMW 650 GS
Enduro
75/78 cm
193 kg
Sachs Roadster 650
Naked Bike
76 cm
169 kg
Ducati 620
Naked Bike
77/79,5 cm
195 kg
Honda CBF 500
Naked Bike
77 cm
205 kg
Honda CBF 600
Naked Bike
77/80 cm
213 kg
Suzuki Bandit 650
Naked Bike
77 cm
224 kg
BMW R 850 R
Tourer
78/82 cm
238 kg
Suzuki GS 500
Naked Bike
79 cm
189 kg
Moto Guzzi Breva
Tourer
79 cm
197 kg
Triumph Speed Four
Naked Bike
79 cm
207 kg
Yamaha FZ 6
Naked Bike
79,5 cm
201 kg
Suzuki SV 650
Naked Bike
80 cm
195 kg



De leeftijdsgrens voor zware motoren is door het Europees Parlement op 22 november 2006. definitief van 21 naar 24 jaar gezet. Een lichte motor heeft met de nieuwe regels een vermogen van maximaal 35 kW. De beginnende motorrijder moet straks (vanaf 2012) dus steeds opnieuw examen doen. Dit zal er voor Nederlanders op neerkomen dat je dan vanaf je achttiende jaar een A1-rijbewijs kunt halen, aansluitend na twee jaar examen mag doen voor het A2-rijbewijs (max. motorvermogen 35 kW) en weer twee jaar later examen mag doen voor het A-rijbewijs (onbeperkt motorvermogen). Je bent dan dus minimaal 22 jaar voor je het volledige rijbewijs op zak hebt. Hoeveel geld en tijd je met dit voorstel aan opleiding en examens kwijt bent laat zich raden en zal het motorrijden zeker niet populairder maken onder jongeren. Voor directe toegang (direct examen doen om te mogen rijden met onbeperkt motorvermogen), zonder alles fases te doorlopen, wil men de leeftijd optrekken tot 24 jaar. Een zware motor (vermogen) hoeft echter niet per se onveiliger te zijn dan een lichte motor. Uit onderzoek van TNO is geen bewijs naar voren gekomen dat motorvermogen een belangrijke factor is bij motorongevallen. Dit in tegenstelling tot rijopleiding en -ervaring. (Bron: MAG)

Wel is het zo dat direct na het behalen van je motorrijbewijs eigenlijk beter niemand een zware motor kan aanschaffen, niet qua vermogen en niet qua gewicht. Beter is een technisch eenvoudige lichte en handelbare tweedehands motor. Een motor die als het ware waarschuwt wanneer je in de gevarenzone komt (naked bike, all-road) doordat hij niet meer zo strak op de weg ligt en niet meer zo flitsend stuurt. Een motor die de berijder duidelijk en op tijd laat weten dat de gevarenzone bereikt wordt. Een beginnersmotor kan beter niet te veel vermogen hebben en niet te mooi zijn. Een nieuwe bike heeft een perfecte vering. De band blijft op de weg totdat er meer wrijving nodig is dan de band kan leveren. In een keer verlies je al de grip op de weg. Is je vering wat minder, dan kom je eerst in een grijs gebied waarbij de motor begint te wiebelen en te glijden en je van tevoren wordt gewaarschuwd dat het misgaat. Bij een perfecte vering is het doorgaans meteen mis.
Een voorbeeld van een sportieve motor is de Kawasaki Ninja 250, meer standaard is de Honda Nighthawk 250 cruiser, de Suzuki GZ 250 is een prima beginnersmotor en de Yamaha Virago 250 cruiser een van de mooiste. In de 500-cc-klasse heb je o.a. de Kawasaki Vulcan 500 LTD, Suzuki GS500E en Yamaha Virago 535. Kom je in de 600-cc-klasse, dan moet je als beginneling erg uitkijken dat je niet de controle over je motor verliest. De meeste ongelukken met een nieuwe 600 cc sportmotor gebeuren door het verliezen van de controle de allereerste keer dat ermee gereden wordt, meestal binnen een paar kilometer van de dealer waarvan de motor gekocht is. Een erg fijne motor in deze klasse is de Yamaha XJ600 Diversion, licht, flexibel en voorspelbaar.
Naked bike, all-round-, toer- en cruisemotoren, de keus is groot. Het type motor maakt niet zoveel uit. Moderne sportmotoren zijn echter iets minder geschikt. Ze zijn prima voor het met hoge snelheid rijden van bochten en op circuits, maar daar houdt het dan ook vaak wel mee op.
Let vooral op het aantal pk´s. Een 250-cc-motor is absoluut niet een mindere motor en zeer zeker ook geschikt voor ervaren rijders, snel, licht en makkelijk te manoeuvreren.
125- tot 250-cc-motoren zijn uiterst geschikt voor beginnelingen. Ze zijn over het algemeen lekker licht, makkelijker te manoeuvreren en balanceren en goedkoper te repareren een motor in de zwaardere klasse. Lichtgewicht is een voordeel, net als een laag zwaartepunt, dit vooral bij het rijden met lage snelheden.

 

Koop je een tweedehands (particulier), dan hoef je niet bang te zijn voor een schuivertje. Beter is het geen motor te kopen met een mooie grote kuip; plastic is duur. Voor een tweedehands motor kun je meestal wel een onderdeeltje vinden op de sloop. Bovendien bestaat de kans dat als je bijvoorbeeld een motor met veel pk´s (Fireblade) aanschaft, je je eigen grenzen niet goed gaat verkennen. Doordat je bang bent onderuit te gaan, en met een nieuwe motor je motor te beschadigen, ben je misschien te voorzichtig in de bochten en haal je niet alles eruit wat erin zit. Een oude motor zal bij een glijder zichzelf meestal wel weer recht trekken, je kunt veel meer wagen en corrigeren en daardoor leer je je motor veel beter en eerder aanvoelen en daardoor ben je in staat je rijtechnieken veel sneller op een hoger niveau te brengen.
En heb je net die mooie zware chopper gekocht en lukt het niet al te best? Misschien toch een goedkoop tweedehandsje erbij om lekker te oefenen?