Rijden in de regen

 

Veel mensen mijden rijden in de regen. Ze hebben het gevoel dat een regenbui het wegdek meteen spiegelglad maakt. Het is goed om te bedenken dat de gemiddelde motorband in de regen nog steeds 70% van de grip heeft, die de band heeft bij droog weer. En aangezien de meeste motorrijders in de verste verte geen maximaal gebruik maken van de grip, kun je stellen dat de meeste motorbanden voor de “normale” motorrijder ook in de regen nog voldoende grip hebben, om in een redelijk normaal tempo te kunnen blijven rijden.

Zijn er dan helemaal geen ongemakken verbonden aan het rijden in de regen? Helaas wel. Om bij de grip te blijven: Er zijn soorten wegdek die bij regen een stuk gladder worden. Vooral reparatieplekken en de zogenaamde plakstrips kunnen wat gladder worden. Maar motorrijden is nu eenmaal een vaardigheid waarbij het kijken superbelangrijk is. En als je goed kort en lang kijkt, dan kun je dit soort stukken asfalt voor 90% vermijden. En bedenk ook dat de plakstrips, die bijna allemaal in de rijrichting zijn aangebracht over het algemeen niet breder zijn dan 5 cm. Kom je dus per ongeluk toch op zo’n plakstrip terecht dan stapt de motorband hooguit 5 cm opzij, want dan is ie weer van de plakstrip af. Als je op dat moment de foute reflexen in bedwang weet te houden (in de voorrem knijpen of op de achterrem trappen) dan kom je 99 van de 100 weg met de schrik. Mensen die roepen dat je zijn gevallen door een plakstrip, bedoelen eigenlijk (in de meeste gevallen) dat ze verkeerd hebben gereageerd op een stapje opzij van de band.

 

Zouden ze helemaal niets hebben gedaan, dan was er waarschijnlijk niets gebeurd. Hetzelfde geldt trouwens voor het geval dat je over een verdwaald steentje op het wegdek rijdt. Steentje onder de band, band stapt een paar centimeter opzij en het steentje zit niet meer onder de band. Als je op dat moment verder niets hebt gedaan, is er verder ook niets gebeurd. Dit geldt nadrukkelijk voor een enkele verdwaalde steen. Ligt er een plak met grind, dan gaat deze methode niet op. Maar goed kijkend kun je dit gevaar weer meestal vermijden…….

Een verder ongemak bij het in de regen rijden is het verminderde zicht. Voor een deel veroorzaakt door de regen en het opspattende water van het wegdek. Maar bij de motor ontbreken nog steeds de ruitenwissers op de helm. Sluit je vizier niet helemaal goed aan op de helm of rijd je met het vizier op een kiertje om beslaan te voorkomen, dan loopt er heel snel water aan de binnenzijde van het vizier. In combinatie met de regen op de buitenzijde van het vizier leidt dit meestal tot een stuk minder zicht. Is het te voorkomen? Deels wel. Het vizier goed schoonhouden en na afloop (of als het begint te regenen inspuiten met bijvoorbeeld “Rainex”. Dit is een goedje dat het vizier extra glad maakt waardoor de regen er als het ware afwaait. Zorgt bovendien dat de binnenkant minder snel beslaat, zodat je je vizier dicht kunt houden en stukken minder last hebt van water aan de binnenzijde van het vizier. Als je dan bovendien handschoenen hebt met aan de bovenzijde leer of een stukje zeemleer, dan kun je onder het rijden makkelijk even snel het vizier schoon vegen.

En natuurlijk geldt bij rijden in het regen de standaardoplossing voor bijna alle problemen bij het motorrijden: PAS JE SNELHEID AAN. Wordt het zicht minder, vertrouw je het wegdek of je eigen reflexen niet, en verzin zo nog maar een aantal problemen die je bij het motorrijden kunt tegenkomen, de standaardoplossing is altijd hetzelfde: Pas je snelheid aan. Je geeft jezelf meer tijd om te reageren, en mocht het dan toch mis gaan, dan komt in ieder geval de klap minder hard aan……

 

Door ook met nat weer te rijden, vergroot je je vaardigheden bij droog weer. Een natte weg vereist meer vaardigheden dan een droog wegdek. Juist met nat weer komt het op je rijtechniek aan. Door veel ervaring op te doen met het rijden op nat wegdek zul je een veel betere motorrijder worden. Dus: lekker doorrijden in deze herfstmaanden!

Rijden met nat weer, met minder grip dan normaal, is zowel lichamelijk als geestelijk een grotere uitdaging dan het rijden op een droog wegdek. Door veel oefening en ervaring krijg je die vertrouwde feeling met je motor zoals je dat met droog weer ook hebt. Wel zal je motor eerder de neiging hebben om te slippen, vooral over wegmarkeringen, metaal (putdeksels) en modderige weggedeelten, maar aangezien je motor een ingebouwde stabiliteit heeft, heeft deze de neiging zichzelf weer rechtop te zetten. Blijf je ontspannen, ga je recht op je doel af en rijd je rustig in de juiste richting, zonder onverwachte bewegingen, dan zal dit dan meestal ook inderdaad gebeuren. Het is niet altijd mogelijk alles van tevoren te plannen, maar met een vooruitziende blik kun je vaak wel de beste lijn, vooral in een bocht, van tevoren bepalen en risico's vermijden.
Het kan gebeuren dat je door alle stress het gevoel hebt: zat ik maar thuis bij de warme kachel, terwijl op dat moment juist de opperste concentratie vereist is. Een klassiek geval van mentale vermoeidheid. Ben je voortdurend afgeleid, stop dan liever voor een lekker warm bakkie, zodat je straks met frisse moed weer verder kunt.

  • Het beperkte zicht door alle regen en het slechte weer zorgt meestal voor nerveus rijgedrag. Stop regelmatig om je vizier schoon te vegen en veeg je lampen even schoon, zodat anderen jou beter opmerken. Speciale anti-condensmiddelen of een druppeltje afwasmiddel beperken het beslaan van je vizier, maar ook het simpel door je neus ademen in plaats van je mond is een oplossing.  Als je dat moeilijk vindt, dan ben je óf angstig, óf verkouden, óf heb je net je motor van de grond opgeraapt. In het eerste geval: langzamer rijden, in het tweede is een doktersbezoekje niet verkeerd en in het derde geval: lees dit stukje nog een keer goed door en het overkomt je niet nog een keer bij nattigheid.

     

  • Je motor is het meest stabiel rechtop in een rechte lijn bij een constante snelheid, de motor iets trekkend. In een bocht kun je niet rechtop en in een rechte lijn rijden, dus wat overblijft is met constante snelheid, de motor iets trekkend. Remmen en schakelen dient te gebeuren voor de bocht, als de motor nog rechtop staat. Gas terugnemen in de bocht zorgt ervoor dat de voorkant meer belast wordt en daardoor wordt je motor instabieler. De oplossing om snelheid te minderen zonder dat je achterwiel gaat slippen, is door het gewicht van je motor heel geleidelijk naar je achterwiel te verplaatsen. Als er hard geremd wordt, wordt het meeste gewicht naar voren verplaatst. Daardoor wordt je achterrem minder effectief en blokkeert makkelijk. Dit geldt vooral voor bochten. Daarom voor een bocht zeer geleidelijk en op tijd gas terugnemen. 

     

  • Gas geven stabiliseert een motor, dankzij de specifieke geometrie. Zorg er daarom voor dat de stabiliteit van je motor in een bocht optimaal is door hem er als het ware door te 'duwen'. Dit doe je door iets en geleidelijk gas te geven. Ook al ben je geneigd bij nattigheid in een hogere versnelling te rijden, zorg er wel voor dat je altijd iets over hebt om gas bij te kunnen geven. Schakel hiervoor desnoods een versnelling terug. Je kunt geleidelijk meer gas geven als de motor rechter op komt te staan. Als je motor helemaal rechtop staat, is het mogelijk om meer gewicht te verplaatsen. Rijd je rustig de bocht in, dan kan je motor eerder weer rechtop gezet worden. De meeste tijd ben je normaal gesproken namelijk kwijt met het corrigeren van je snelheid in een bocht.
    Kijk goed de bocht door voor gladde weggedeelten. Kijk goed voor de juiste lijn. Kijk waar je heen wilt, de bocht door. Kijk vooral uit voor verschillen in wegconstructie. Bij het verlaten van een rotonde bijvoorbeeld kun je ineens op een veel gladder soort wegdek terechtkomen.

     

  • Concentreren op je rijgedrag bij nat weer is veel moeilijker als je nat en koud bent. Zorg er daarom voor dat je goed uitgerust bent voor de regen. Zorg voor waterdichte handschoenen en zorg ervoor dat de mouwen van je jas over je handschoenen vallen zodat het water niet langs je armen naar binnen loopt.

     

  • Angst zorgt voor spanning, spanning leidt tot houterig rijgedrag. Omdat het juist bij het rijden in natte weersomstandigheden aankomt op souplesse, moet deze neerwaartse spiraal worden doorbroken. Maar eerst uiteraard worden herkend. Ga bij jezelf te rade – adem je diep en beslaat je vizier constant? Wat is je hartslag? Heb je kramp in voorarmen en handen? Klassieke voorbeelden van te veel spanning op je lichaam...
    De eerste stap om die spanning kwijt te raken is je snelheid minderen tot een snelheid waarbij je je absoluut comfortabel voelt. Adem een paar keer diep door je neus, draai met je hoofd en flapper met je ellebogen heen en weer. Blijf relaxed, waarbij je geleidelijk je snelheid weer opvoert.

     

  • Net als wanneer het droog is moet je ook bij nattigheid altijd ver vooruitkijken. Net voor je voorwiel blijven staren heeft geen zin - tegen de tijd dat je überhaupt ergens op kunt reageren ben je er al voorbij. Scan de weg af voor potentiële gevaren, zoals gladde weggedeelten, voor zover deze te zien zijn uiteraard. Wegmarkeringen zoals zebrapaden en voorsorteringspijlen, zijn erg glad met regen. Zorg daarom dat je hier zoveel mogelijk recht overheen rijdt. Vermijd remmen en accelereren op dit soort weggedeelten. Dit geldt ook voor betonnen weggedeelten, bijvoorbeeld in de binnenstad, en uiteraard bladeren op het wegdek. Ga er ook met droog weer vanuit dat deze bladeren nat kunnen zijn. Kijk speciaal uit voor de regenboogkleuren van gespilde diesel - dubbel dodelijk in de regen. 

                             




  • Door je gewicht naar de binnenkant van een bocht te verplaatsen, of simpelweg je knie uit te steken, hoef je de motor minder te leunen bij een gegeven snelheid. Je bovenlichaam in de richting van de bocht leunen heeft hetzelfde effect. Verplaats je lichaam voor de bocht in de gewenste richting, zodat je je motor door de lichaamsverplaatsing niet midden in de bocht destabiliseert. 

     

  • Meer ervaren motorrijders hebben een feeling voor wat er gebeurt met hun banden. Door vertrouwen in en gevoel met je motor krijg je op een gegeven moment in de gaten hoeveel grip je motor nog heeft. Te veel op de voorkant drukken is niet aan te raden, laat het gewicht daarom zoveel mogelijk op je achterband door soepel te accelereren. Soepel gassen minimaliseert slippen, dus soepel gas geven als je schakelt.

         
  

  • De bal van je voet op het eind van je voetsteunen geeft je meer feedback en beweeglijkheid. Bij terugschakelen koppeling blippen (toerental corrigeren voor je de koppeling loslaat om de rotaties aan te passen aan de snelheid van je banden) stopt een geblokkeerd achterwiel.  


  • Om te stoppen moet het gewicht van je motor naar het voorwiel verplaatst worden. Door eerst de achterrem iets aan te zetten en dan geleidelijk meer voorrem te gebruiken gebeurt dit zonder problemen. Gebruik je de voorrem te abrupt, dan zal deze blokkeren, maar doe je dit geleidelijk, dan kun je behoorlijk hard remmen zonder dat deze blokkeert.

     

  • Je stopafstand vergroot dramatisch bij nat weer. Bewaar dus voldoende ruimte tussen jou en het verkeer voor je. Extra voorzichtigheid is geboden bij kruisingen en splitsingen, omdat het zicht van andere weggebruikers beperkt is door regen en andere weersomstandigheden. Doe altijd je lichten aan en beweeg je voortdurend op je rijstrook zodat je voor andere weggebruikers beter zichtbaar bent. 

     

  • Denk aan een goede profieldiepte. Het is aan te raden je banden niet onder een profieldiepte van 3 mm te laten komen. Dit in verband met de afvoer van water. Vervang je banden op tijd. Hoe meer profieldiepte, hoe beter het water afgevoerd kan worden, hoe kleiner het slipgevaar.