Voorjaarstips
Als de laatste sporen van de winter langzamerhand verdwijnen begint het weer te kriebelen en heb je de onbedwingbare behoefte weer de wind in je gezicht te voelen. Motorrijders laden hun accu weer op, controleren hun bandenspanning en zetten hun dierbare fiets in de was. Klaar voor die eerste warme middag wanneer je er weer lekker op uit kunt trekken. Om motorpech te voorkomen hieronder een aantal tips.
Ont-oliën
Heb je je motor voor de winter met olie tegen roest en dergelijke ingevet, verwijder deze dan grondig. Vooral in de buurt van de motor, waar het heet wordt. Olie kan lelijk inbranden.
Ketting
Controleer of de ketting niet te slap is. Globaal genomen moet je de ketting in het midden tussen voor- en achtertandwiel ongeveer vier centimeter op en neer kunnen bewegen (twee centimeter omhoog en twee centimeter omlaag). Strakker moet niet, want dan verniel je de ketting/tandwielen. Ketting na elke tocht goed invetten. De ketting is dan nog warm en het vet komt overal goed tussen. En wil je het goed doen, controleer dan ook de ketting op klemmende schakels. Even alle schakels bewegen om te controleren of ze niet vast zitten. Krijg je wel hele smerige handen van, maar je bent motorrijder of je bent het niet...
Banden checken
Motorbanden zorgen niet alleen voor de benodigde grip, maar hebben ook schokdempende en verende eigenschappen. Controleer de banden na de winter daarom absoluut op oppervlakteschade aan en vreemde voorwerpen in het loopvlak.
Controleer je bandenspanning. Bijna één op de drie motorrijders besteedt te weinig aandacht aan de bandenspanning. Zelfs als je voorbij gaat aan het feit dat een onjuiste bandenspanning (altijd te laag) je veel geld kost door hoger benzinegebruik (een 0.5 bar te lage bandenspanning leidt tot 2 à 3% meer brandstofverbruik) en hogere bandenslijtage, dan blijft nog steeds het feit dat een onjuiste bandenspanning ook zorgt voor:
- een slechtere wegligging
- een slechtere besturing
- een slechtere werking van vering en demping
wat het risico op ongevallen vergroot. Een te lage bandenspanning merk je pas echt goed bij fors afremmen of in de bochten, waardoor je motor oncontroleerbaar kan worden. Een te lage bandenspanning beïnvloedt namelijk je stuurgedrag en is levensgevaarlijk! Een wat hogere bandenspanning als voorgeschreven is niet gevaarlijk, hooguit wat minder comfortabel.
Vervang banden met minder dan twee millimeter profieldiepte. Bij aankoop van een nieuwe band absoluut de voorschriften in het handboekje van je motor aanhouden.
Accu
Accu de winter goed overleefd? Niets is zo vervelend als je motor te moeten aanduwen na een koffiestop. En heb je een moderne motor, dan kun je duwen tot je blauw ziet, want die heeft spanning nodig voor de boordcomputer. Controleren dus en indien nodig vervangen.
Remmen controleren
Remblokken (te veel) versleten? Laat dit eventueel controleren bij de dealer. Test voor je eerste rit of hand- en voetremmen soepel werken en dan ook echt pakken. Schuren ze ergens tegenaan? Dan bestaat de kans dat ze snel stuk gaan. De kabels van de remmen mogen bovendien niet te veel speling hebben. De remvloeistof moet helder geel zijn en niet donkerbruin. Remvloeistof dient elke twee jaar te worden vervangen. De remvloeistof trekt vocht aan en dat merk je in je remvertraging. Vergeet niet je remvloeistof bij te vullen of compleet nieuw te vullen. De remvoering moet minstens elke drie seizoenen vervangen worden.
Vloeistofstanden en smeringen controleren
Vorst en lang stilstaan hebben invloed op het vloeistofpeil. Controleer daarom de vulstanden van koelvloeistof, hydrauliekvloeistof en motorolie en vul deze indien nodig aan. Bij de stuurkabels zorgen een paar druppels olie voor soepel functioneren. Zorg voor olie die niet verharst!
Smering en koelsysteem
Vervang de olie en oliefilter indien je dit niet voor de winterstop gedaan hebt. Controleer of de koelvloeistof niet sterk verouderd is. Bij oude koelvloeistof verdwijnt de anti–corrosiewerking en smering. Dus is het noodzakelijk dit minimaal één keer per twee jaar te vervangen.
Schroeven vast?
Bevestiging van spiegels, voetsteunen, kenteken controleren. Zit alles goed vast? Controleer de stroefheid van je voetsteunen.
Functionaliteitstests
Stel vast dat alles perfect functioneert voor je er vandoor gaat: verlichting, knipperlicht, remlicht en claxon. Denk eraan: remlichten en richtingaanwijzers zijn ook overdag verplicht...
Persoonlijke uitrusting fatsoeneren
Een grondige check van je motorkleding is vanzelfsprekend. Standaard zijn motorbroek en motorjas of combi die goed past, motorlaarzen, handschoenen en een helm. Draagcomfort zorgt voor verhoogde veiligheid. Protectoren moeten op de juiste plek zitten - let op de plaats bij knieën, ellebogen, heup en schouders. Handschoenen zijn erg belangrijk. Zoals eenieder weet, worden de meeste vallen met de handen opgevangen. Het klinkt raar, maar zonder goede handschoenen riskeer je zware verwondingen. Bij een val zet je je namelijk automatisch met je handen af. Dit is een natuurlijke reactie.
Reinig en impregneer je kleding voor de eerste rit. Vervang een bekrast helmvizier, zodat je ook 's nachts, bij regen of felle zonneschijn goed zicht hebt. Een beschadigde helm onmiddellijk inruilen. Elke drie jaar je helm controleren en zo nodig vervangen. Zorg voor een goed passende helm.
Rijtechnieken opfrissen
Dit wordt vaak vergeten, maar is erg belangrijk... Na de voertuigcheck kritisch zijn: heb je een goede conditie? Ben je gezond en fit? Overschat je vaardigheden niet, maar begin langzaam en ontspannen. Rij- en remoefeningen zijn een must.
Toestand van het wegdek
In deze tijd van het jaar is de temperatuur van het asfalt dusdanig dat je motorband andere eigenschappen krijgt. Het duurt veel langer voordat deze op temperatuur komt, als hij dat al komt. Na de winter is er op tal van plaatsen, veelal in bochten, vorstschade. Door deze schade ontstaan binnen afzienbare tijd gaten in het wegdek waardoor je ten val kunt komen. Ook zijn de wegen nog zanderig. Zandophopingen in bochten en dergelijke zorgen ervoor dat je snel grip verliest, vooral als je motor afgeschuind is. Rijd daarom vooral in bochten rustig en rem ruim van tevoren af als je bijvoorbeeld een kruising nadert.
Overig verkeer
Automobilisten hebben de afgelopen maanden geen rekening hoeven te houden met motorrijders. Rijd daarom met de overtuiging dat iedereen het op jou gemunt heeft. Houd voldoende buffer. Zorg voor voldoende ruimte, zowel fysiek als mentaal.