Rijden in het donker

 

  1. Houd rekening met je leeftijd
    Ouderen kunnen net zo goed van het rijden in het donker genieten als jongere motorrijders. Maar houd er wel rekening mee dat het gezichtsvermogen naarmate we ouder worden vaak afneemt, vooral 's nachts. Oudere rijders moeten dus extra voorzichtig zijn bij het rijden in het donker.

     

  2. Zorg dat je motor goed schoon is
    Als je in het donker gaat rijden, zorg er dan voor dat je motor spik en span is. Let vooral op:

    • koplampen

    • vizier

    • knipperlichten

    • achterlampen

    • windscherm

    Maak deze minimaal tweemaal per week goed schoon.

     

  3. Laat je niet verblinden
    Hinderlijke schittering is voor niemand een pretje, maar vooral oudere rijders kunnen hier last van hebben. Dit is best wel iets om bij stil te staan, zeker nu de gemiddelde leeftijd van motorrijders een stijgende lijn vertoont. Houd hier zelf ook rekening mee, aangezien jouw koplamp hinder kan veroorzaken voor andere weggebruikers.
    Het is ironisch dat iets dat je gebruikt om licht op de situatie te werpen zelfs de kans op een ongeluk kan vergroten! Houd dus de hoeveelheid licht van je koplamp en achterlamp binnen de (wettelijke) perken.

     

  4. Pas op voor nachtelijke gevaren
    Omdat gedurende de nacht ons zicht en onze reactietijd niet optimaal zijn, is het belangrijk je bewust te zijn van nachtelijke gevaren. Deze gevaren zijn onder andere onvoldoende verlichte stukken weg, roekeloze en vermoeide weggebruikers en overstekende dieren. Medeweggebruikers en dieren kunnen ook bij daglicht een risico vormen, maar door het gebrek aan licht gedurende de nacht is de kans op een problematische situatie tientallen malen groter.

     

  5. Draag een kras- en condensvrije helm
    Een bekrast of beschadigd vizier kan bij nacht je een dubbel of driedubbel beeld geven. vaak zie je dan niet meer welke voorwerpen uit welke richting komen. Het wil nog wel eens helpen om een klein beetje Commandant 4 met een zachte doek goed uit te wrijven.
    Een anticondensmiddel of een beetje scheerschuim helpt tegen het beslaan van je vizier. In de winter, bij sterke vrieskou, zal een anticondensmiddel bevriezing van het vizier echter niet helemaal kunnen tegengaan. Er zijn anticondensvizieren te koop. Met een dubbel vizier behoort beslaan zo goed als tot de verleden tijd.

     

  6. Houd rekening met een tragere reactietijd
    Zoals je uit ervaring weet, is het moeilijk te zien in het donker. Ook vertraagt de avond onze reactietijd. Het blijkt dat het zicht van een motorrijder negentig procent van zijn reactietijd bepaalt. Omdat het zicht 's nachts een stuk minder is, is dus je reactietijd ook een stuk langer. Jammer genoeg neemt onze reactietijd ook nog eens af met het klimmen der jaren.

     

  7. Zorg dat je zicht optimaal is
    In het donker kun je het best achter een voertuig met goede achterverlichting gaan rijden. Zo zie je putdeksels en andere voorwerpen op de weg veel eerder dan met je eigen verlichting. Door het voertuig voor je word je ook eerder gewaarschuwd voor diepe plassen met kans op aquaplaning. Gedurende de nacht kun je je voordeel doen met het feit dat je op een motor een grotere zichthoek hebt dan in een auto. Daardoor zie je de strepen op het wegdek en lichten die reflecteren op natte voorwerpen veel makkelijker, waardoor je eerder gewaarschuwd wordt voor tegenliggers.

     

  8. Zorg dat je gezien wordt
    Door reflecterende tape op je helm en kleding word je in het donker beter waargenomen. 's Nachts kan de herkenbaarheid vergroot worden als de motor wordt voorzien van retroreflecterend materiaal dat de omtrek van de motor benadrukt.

    Natuurlijk kan het rijden in het donker net zo opwindend zijn als het rijden bij daglicht. Maar neem wel voorzorgsmaatregelen en bepaal voor jezelf of het verstandig is dat jij je in het donker op de weg begeeft!

Reflecterende tape
Schaf een broek en jas aan met reflecterende strepen. Zo ben je in het donker beter waarneembaar voor andere weggebruikers. Waarneembaarheid is één ding, herkenbaarheid net zo belangrijk. Heb je bijvoorbeeld een lichtje of reflecterende tape op je helm, dan ben je wel beter zichtbaar, maar nog niet herkenbaar. Voorbeeld: twee koplampen van een naderende vrachtwagen in het donker kunnen twee motorrijders lijken waar je tussendoor kunt. Reflecterende strepen op een voertuig zorgen voor betere zichtbaarheid/herkenbaarheid. Die paar tienden van een seconde, nodig om een voorwerp in het donker te herkennen, kunnen het verschil uitmaken tussen op tijd ontwijken of een botsing.

In vier stappen reageren bestuurders op iets wat ze zien:

  1. Ze bespeuren iets
  2. Ze identificeren het
  3. Ze beslissen hoe erop te reageren
  4. Ze reageren

Om de reactietijd in de eerste drie stadia te verkorten, is het belangrijk dat je bijtijds herkenbaar bent. Wit reflecteert vijf keer sterker dan rood, maar rood betekent gevaar; stop! Rood en wit worden gebruikt voor stoptekenen en spoorwegovergangen. Rood lijkt feller voor het menselijk oog dan het in werkelijkheid is. Bestuurders interpreteren deze kleuren als iets dat ontweken moet worden. Door dezelfde kleuren 's nachts op retroreflectietapetape op helmen en jassen/vestjes, maar ook je motor te gebruiken als je rijdt, verklein je de kans om geraakt te worden, doordat je niet alleen zichtbaar, maar ook herkenbaar wordt.
Zelfklevende stickers zijn erg handig, goedkoop en in tal van kleuren verkrijgbaar. In de juiste kleur gebruikt, merk je in het daglicht de sticker nauwelijks op en gaat hij op in het geheel. Indien er in het donker echter licht op valt, licht hij op en werkt hij als een eersteklas reflector.

Door een vergrootglas
Je waarneming is 's nachts behoorlijk verminderd. Delen van de weg die vertrouwd zijn bij daglicht veranderen in het donker. Vestig je aandacht op clues op de weg waar je iets mee kunt, zoals kattenogen (wegdekreflectoren), witte strepen, wegmarkeringen en gedeelten van de weg die verlicht zijn door lantaarnpalen. Tegemoetkomend verkeer is makkelijker waar te nemen, maar beschouw dit niet als iets vanzelfsprekends. Geparkeerde auto's aan de kant van de weg kunnen aan het zicht onttrokken zijn, terwijl al je aandacht uitgaat naar fel verlichte voertuigen zoals vrachtwagens, waardoor de rest van de omgeving aan je zicht onttrokken wordt.

Road Kill
Dieren herken je door de reflectie in hun ogen. Grootlicht uit, afremmen en om het dier heen rijden. Dieren zijn onvoorspelbaar, dus wees voorzichtig!

TIP
Als het mogelijk is, blijf dan in het midden van je rijstrook rijden. Hier ben je het beste zichtbaar. Door aan de kant van de weg te rijden ga je op in het schijnsel van de straatverlichting.